-عندك اختيارين لأما أتجوز عليكي وتفضلي على ذمتي ….او تتطلقي !
قالها مروان ….عينيه كانت باردة اووي …مكنتش مصدقة ان هو. بيعمل فيا كده …
-مش قادرة اصدق انت بتعا.قبني يا مروان ؟!
قولتها بصدمة ودموعي بتنزل فقال ببرود :
-لا مش بعا.قبك ….أنا لو عا.قبتك على اللي عملتيه مفروض اقتـ.لك…بس أنا اكراماً لأهلك أنا بديكي اختيارات…واحدة غيرك مكانش ينفع تعيش بعد اللي عملته….
بان في عينيه الألم وقال :
-أنتي د.مرتي حياتي !!!
دموعي نزلت وانا حاسة بالندم وقولت بصوت مخنو ق :
-ممكن تعا.قبني من غير ما تتجوز عليا …
ضحك بصد.مة وقال:
-انتي مجنو.نة باين أنا مش هعا.قبك …أنا عامل اعتبار لاهلك الله يرحمهم أنا هشوف حياتي اللي باظت بسببك يا أنجي….أنا هتجوز …
-هتتجوز مين ؟
قولتها بخوف وانا خايفة الاسم اللي في بالي
-شيراز !
قالها وهو بيبصلي بتشفي ….حسيت انه هيغمى عليا ….ابتسامته زادت وكمل:
-متقلقيش مش هجيبها تعيش معاكي يا أنجي …أنا هعيشها في الشقة اللي جهزتها …او بمعنى اصح اللي خليتك تعملي مجهود وتجهزيها…لازم اشكرك عشان ذوقك يجنن أكيد هيعجب حبيبتي شيراز …
كان بينتـ.قم مني …محسيتش بنفسي غير وانا بقرب منه عشان اضر.به بالقلم …مسك هو ايديا وضر.بني بالقلم جامد لحد ما و.قعت على الأرض …بصلي بغضـ.ب وقال :
-ليكي عين كمان يا بجحة…احمدي ربك اني مفضحـ.تكيش ..
شدني من دراعي وكمل بغـ.ضب :
-اسمعيني كويس …أنا هتجوز شيراز انتي حابة تكملي وتفضلي في بيتك لحد ما يجيلي مزاج اجيلك ماشي …حابة تطلقي وتغوري وتاخدي حقك ماشي …لكن تعملي مشا.كل تاني مش هقبل …وكمان يا أنجي اقسم بالله العظيم لو عملتي الحركة اياها وحاولتي توقفي جوازي هقتلك …والله هقـ.تلك !
وبعدين ز.قني ومشي ….
قعدت على الأرض وانا بعيط جامد ….مكنتش مصدقة ان مروان اللي حبيته من كل قلبي يعمل كده…أنا عملت المستحيل عشانه وهو …وهو برضه هيتجوزها !شيراز …كابوسي من زمان .
البنت اللي مروان بيحبها من كل قلبه….رغم انه حبني وبقا مهو.وس بيا بس محستش انه حبني قدها….
غمضت عيوني وانا بفتكر مروان.
.مروان الشاب البسيط اللي اتربى في الحارة بتاعتنا…كان مجرد ميكانيكي بسيط اووي …شغال في ورشة…كان قريب جدا من اهلي وكان فيه تلميحات من اهلي اننا هنتجوز …وفعلا أنا حبيته …حبيته اووي….بدأت احاول أقرب منه …اتكلم معاه لكن هو مكانش معايا …مكنتش بشوف في عينيه الحب لحد ما جات هي الحارة شيراز …وقتها احلامي كلها اتد.مرت ومروان حبها هي !