رواية حياة المغازي الفصل الثالث3والاخير بقلم اميرة خالد
ردت حياه مش عارفه ياما بس كل اللي انا عارفاه ان انا مشدوده ليه قوي
ردت ناديه طب يا حبيبتي قومي صلي صلاه الاستخاره واللي عايزه ربنا هيكون
ردت حياه حاضر ياما
اما عند الليثي كان في اوضه النوم وجنبي مروه بتقول له هنفضل لغايه امتى كده يا ليثي
رد عليها لغايه ما اخلص من ابن الكلب ده واقدر اخذ السوق كله
ردت مروه انت بقى لك سنين بتقول الكلام ده مش عارفين نخلص منه
رد الليثي ما خلاص بقى معايا الحل
ردت عليك حل ايه
وطلع قزازه من تحت المخده ولا خدي ديت حطي كل يوم نقطه في القهوه اللي بيشربها او الاكل
ردت مروه وايه ده سم يعني
رد الليثي ما تخافيش يا بنت ده مش سم ولا حاجه ده دواء بس بيعمل ساكته في القلب بعد ما ياخد منه جرعه كبيره فعشان كده هنحط له نقطه كل يوم وكده هنخلص منه من غير ما نوسخ ايدينا فيه
ردت مروه انا خايفه يا ليثي ان حد يعرف
رد عليه ما تخافيش يا بنت بس اعملي اللي بقول لك عليه
قالت له طيب هقوم انا بقى عشان اروح
رد عليها طيب وما تتاخريش عليا تاني
قالت له من عينيا يا حبيبي
وعدى كم يوم وحياه قاعده مع امها بتفكر في الموضوع
اما محمود كان قلقان من رد حياه وخايف انها ترفض
اما مروه بدات تعمل لليثي قال لها عليه وتحط نقطه في الاكل او في القهوه لمحمود
اما الليثي عرف ان محمود هو اللي ولع له في المخزن واتجنن اكتر
والنهارده سعاد اتصلت بحياه وقالت لها ازيك يا حياه عامله ايه
ردت عليها الحمدلله يا حاجه
ردت سعاد طيب يا حبيبتي ردك ايه على الموضوع اللي انا قلته لك عليه
ردت حياه موافقه يا حاجه
فرحت سعاد قالت لها تمام يا حبيبتي احنا هنجي لكم النهارده انا ومحمود عشان نكتب الكتاب
قالت حياه بسرعه كده يا حاجه
ردت عليها ولا بسرعه ولا حاجه احنا هنكتب الكتاب النهارده والفرح هيكون يوم الخميس الجاي
ردت عليها طيب يا حاجه هنستناكم وقفلت معاها
وقامت حياه قالت لامها على كل حاجه
وناديه قالت لها طب انزلي هاتي لنا حلويات اتصلي على شيماء خليها تقف معاكي
قالت لها حاضر
البيت محمود قالت سعاد زغرتي يا بت يا كريمه وزغرطه كريمه
وقالت لها ليه ياما
قالت لها كتب كتاب اخوك النهارده
ردت كريمه باستغراب اخويا مين وعروسه
قالت لها محمود بص لها
محمود وقال لها وافقت قالت له ايوه وانا اتفقت مع حياه ان كتب الكتاب النهارده والفرح الخميس اللي جاي
و قال احمد مبروك يا اخويا عقبال ما نفرح بعيالك قريب
ومروه بصيت لهم وهي متضايقه وقالت وانتم بتباركوا له على ايه
ردت سعاد مالك يا مروه ما انتي عارفه انه بيتجوز اللي اتغير
ردت مروه اللي تغير انه هيتجوز واحده كانت شغاله خدامه عندنا
فرد محمود بعصبيه اخرسي يا مروه واطلع على شقتك وما اشوفش وشك تاني فاهمه ولا لا
ردت عليه انت عمال تظلمني ربنا يسامحك
وقالت سعاد قومي يا احمد جهز الدنيا عشان نروح لهم وهات كل اللي هقول لك عليه
قال لها حاضر ياما وبصت لسيد
وقالت له وانت كمان اتصل بالماذون
و قال لها حاضر يا خالتي
وقالت كريمه في ايه ياما الفرحه دي كلها ده كانه اول مره يتجوز
ردت سعاد بفرحه ايوه يا بت دي جوازه الهنا وانا قلبي متاكد انه ربنا هيجبره المره دي وهيعيش متهني
ردت كريمه ومي في صوت واحد يا رب يا حاجه
قالت لهم يلا قومي شوفوا اللي ورانا عشان نخلصه
قالت لي حاضر
وبالليل في شقه حياه كانت شيماء واقفه جنبها هي بتقول لها اسمعي بقى كلامي والبسي الفستان ده هيبقى حلو عليك
ردت حياه لا هلبس اللي عندي
ردت شيماء ابدا والله ده انتي هتلبسي الفستان ده الا والله لاسيب لك البيت وامشي مش اقعد معاكي
ردت ناديه البسي يا حياه واسمعي الكلام هي معاها حق
و ردت حياه حاضر ولبست حياه الفستان ولفه الطرحه ورسمت عينيها بالكحل حاطه ملمع شفايف
وبعد وقت وصلوا الكل وطلعت الحاجه سعاد الاول وقابلتهم ناديه وشيماء ورحبت ناديه ودخل الكل
وقالت سعاد بصي بقى يا ام حياه احنا النهارده جايين عشان نطلب ايد حياه لابن محمود
ردت ناديه وانا والله يا حاجه سعاد ما هلاقي احسن منكم لبنتي
رد محمود بعد اذنك يا حاجه سيبيني انا اتكلم بس يا حاجه حضرتك هتيجي تعيشي معانا وانا هكون بنتك وهحافظ عليها وربنا يعلم اللي هعملها لما يرضي الله
ردت ناديه وانا موافقه يا ابني وعلى خيره الله
وبصت لشيماء وقالت لها اندهي لجوزك عشان يبقى شاهد على فرح اخته
ردت شيماء من عيني يا خالتي وزغرطه شيماء وطلعت سعاد الشبكه بتاعه حياه وقالت لها اتفضلي يا ناديه دي شبكه بنتك زغرطه كريمه
وبعد وقت كتبوا الكتاب ومشي الماذون وكريمه ومي وشيماء زغرطو وخرجت حياه وهي معاها صينيه القهوه وادتهم
ومحمود انبهر من جمالها واول ما شرب القهوه افتكر كلام امه على القهوه اللي هي بتعملها
وقال بص يا حاجه وطلع شنطه من جنبه وفتحها وكانت فيها فلوس كثيره
وقال ده مهر حياه 200 الف جنيه
ردت ناديه لا يا ابني احنا مش عايزين فلوس احنا بنشتري راجل وكفايه ان انت هتبقى ابني وهتحافظ على بنتي
رد محمود وبنتك في عنيا يا حاجه بس ده حاجه ثانيه ده حقها ولازم تاخده
ردت سعاد خلاص بقى يا ناديه اسمعي الكلام واخذت الفلوس ناديه ودخلتها الاوضه
وقالت سعاد يلا احنا بقى نمشي واعملي حسابك يا حياه انك تيجي بكره عشان تشوفي الشقه ناقصها ايه ونعملها لك
وانت يا محمود اقعد شويه مع عروستك وتعالى
وقالت كريمه يلا ياما وسلموا على ناديه وباركوا حياه ونزلوا
وطلع محمود هو وحياه قعدوا على السطح وحياه كانت مكسوفه وبصه في الارض
ومحمود قرب منها وهو بيقول لها هو انتي باصه في الارض ليه
ردت عليه بصوت هادي ما فيش
مسك ايديها وقال لها ارفعي وشك هنا انتي خلاص بقيتي مراتي اتكسفت حياه
وقال محمود انا عايزك تاخدي عليا عشان لما نتجوز ما يبقاش بينا
ردت حياه ممكن اسالك سؤال
رد عليها اسالي
قالت له هو انت اتجوزتني ليه
قال لها السؤال ده هجاوبك عليه ليله فرحنا ماشي
ابتسمت حياه وهو قال لها انا هقوم اروح انا محتاجه حاجه
ردت عليه لا شكرا
قال لها طيب انا هعدي عليك بكره هرن عليك تنزلي
قالت له حاضر
ومشي محمود ودخلت حياه وهي مبسوطه وقالت ناديه تعالي يا حبيبتي انا عايزه اقول لك كلمتين
قالت لها قولي يا ماما
قالت لها انتي هتتجوزي ولازم تعرفي ان سرك في بيتك وانا مش عايزه اعرف اي حاجه تحصل بينك وبين جوزك ولا اي حد يعرف وحافظي على بيتك
قالت لها حاضر يا ماما
وثاني يوم في شقه محمود كانوا قاعدين وقالت سعاد محتاجه حاجه نجيبها لك يا عروسه
ردت حياه لا يا حاجه كل العفش كويسه
ردت سعاد هيبقى على خيره الله هننزل بس نجيب لك شنطه الهدوم وكل حاجه تبقى تمام
ردت ناديه هدوم حياه موجوده يا حاجه
قالت سعاد خلاص يا ناديه يبقى الفرح كده يوم الخميس
قالت لها طيب
وحياه قالت بعد اذنكم هروح الحمام
ردت سعاد روحي يا حبيبتي وراحه حياه عند الحمام
وشافت مروه وقالت لها ازيك يا مروه
ضحكت بسخريه وقالت لها مروه كده بس ماشي يا ستي ما خلاص الروس اتساوت بس اعملي حسابك ان محمود متجوزك بس عشان اجيب حته العيل اللي هو نفسه فيه وبعد كده هيرميكي ويكتب الواد باسمي يعني انتي ما لكيش اي لازمه عندنا
اتصدمت حياه من الكلام وقالت ايه اللي انتي بتقوليه ده
ردت مروه بقول لك الحقيقه هو انتي مش مصدقه على فكره محمود اتجوز قبل الكتير وكان بيطلقهم عشان بيرفضوا الموضوع ده فقال اختار المره دي واحده ما لهاش اهل وهترضى وانا وافقت عشان نفسي يبقى ليا حته عيل منه
و حياة هدمعك ومشيت وقالت لناديه يلا يا ماما نروح
ردت سعاد في ايه يا بنتي ما تقعدي
قالت لها معلش يا حاجه تعبانه شويه
قالت لها طيب يا حبيبتي
والنهارده يوم الفرح وكانت ناديه واقفه مع حياه في اوضه النوم وقالت لها انا هاجي بكره اطمن عليك مش عايزه حد يقول كلمه في حقك
ردت حياه حاضر يا ماما وخرجت ناديه
ودخل محمود وهو منبهر بجمال حياه في فستان الفرح وقرب منها وهو بيقول مبروك
ردت عليه الله يبارك فيك رد محمود طب يلا خشي غيري وانا كمان هغير هدومي
قالت له حاضر ودخلت الحمام وبعد وقت خرجت وهي لابسه الاسدال
وقال لها باستغراب هو انتي نازله ولا ايه
ردت عليه هو احنا مش هنصلي
اتكسف محمود وقال لها اكيد طبعا ثواني اروح اتوضا واجي لك وراح محمود اتوضا ورجع وقف يصلي وهو مكسوف من ربنا
وبعد وقت خلص صلاه ومسك ايد حياه ونسيبهم
اما عند مروه كانت بتتكلم في التليفون وقالت انا بقى لي 10 ايام بدي له الدواء هو احنا هنخلص منه امتى
رد الليثي ما تستعجليش هنخلص منه قريب المهم تكوني حطيتي الدوا لمراته
ردت عليه ما تخافش عملت كده وفضلوا يتكلموا مع بعض
اما عند محمود في قام من على السرير وهو بيقول لها الف مبروك يا حبيبتي
ردت عليه والدموع في عينيها انت متاكد ان انا حبيبتك
رد محمود طبعا حبيبتي
قالت له انا ممكن اسالك سؤال
قال لها قولي وانت اتجوزت كثير فعلا
ابتسم محمود وقال لها ايوه اتجوزت كتير بس عمري ما حد فيهم خد قلبي زيك
قالت له يعني انت بتحبني
قال لها مش انتى سالتيني انا ليه اخترتك انتي بالذات
قالت له ايوه سالتك
قال لها وانا هقول لك الاجابه انا شفت فيك البراءه والطفوله اللي كنت محروم منها وحسيتك بنتي قبل ما تكوني حبيبتي واول ما الحاجه اتكلمتني في موضوعك انا وافقت على طول وانا قلبي طاير من الفرحه
قالت له بجد ولا بتضحك عليا
رد عليها والله العظيم ما بضحك عليك وكل كلمه قلتها لك حقيقه ابتسمت حياه واترمت في حضنه وهو اخذها ونام
وعدى اسبوع على الفرح وكان محمود قاعد طول الوقت مع حياه وبيوريها فنون العشق والغرام
اما مروه كانت متضايقه النهارده نزل محمود وكان بيفطر مع العيله وتليفونه رن بان حد ولع في الورشه وخرج محمود واحمد وسيد جري واتفاجئوا بان الورشه متفحمه
وقال سيد الحمد لله انها جت على كده وما حدش اتاذى
وقال احمد اكيد حد اللي عملها
رد محمود وانا عارف مين وهياخد نصيب وقريب قوي
وفي البيت كانت مروه بتتكلم في البلكونه مش واخده بالها من اللي واقف وقالت انا حطيت له الدواء النهارده على الله اخلص منه واستريح
واتصدمت سعاد مين اللي سمعته
وكملت مروه كلامها المهم يا حبيبي تعمل اللي انا قلت لك عليه
رد عليها حاضر وقفلت معاه
ودخلت سعاد بسرعه قعده على الكنبه ووصل محمود واحمد وسيد
وقالت له تعالى يا محمود انا عايزاك
قال لها في ايه ياما
قالت له تعالى بس ودخلوا الاوضه وحكت سعاد كل اللي سمعته واتجنن محمود
وقال بقى بنت الكلب دي بتخونها وكمان عايزه تقتلني
ردت سعاد هتعمل ايه
قال لها العمل عمل ربنا اهم حاجه خلي بالك من حياه وانا هتصرف قالت له طيب
وعدى شهر ومروه خرجت وكان في حد براقبها وعرف انها طالع العماره وسال البواب واعرف انها مرات الليثي
واتصل على محمود وقال له ورد محمود خليك واقف تحت البيت واول ما تشوف الليثي رن عليا
رد الراجل حاضر يا معلم ومحمود كان قاعد هيموت وفتح الخزنه بتاعته وطلع المسدس
وشافه احمد وقال له في ايه يا محمود مطلع المسدس ليه ما ردش عليه وطلع يركب العربيه
واحمد طلع وراه هو قلقان على اخوه
وصل عند العماره وقال له الليثي جه
رد الراجل من نص ساعه يا معلم
قال له امشي انت
وطلع محمود وطلع وراه احمد يجري وكسر باب الشقه ودخل وسمع صوت في اوضه النوم وراح هناك وفتح الباب
واتصدم من المنظر ورفع المسدس وضرب مروه رصاصه
والليثي كان لسه هيضربه بس قرب من محمود وقع المسدس ومحمود ضربه والليثي وقع في الارض ومحمود معاه ومسك المسدس محمود وكان هيضربه وجات طلقه في الهوا
والليثي حاول يجيب السكينه عشان يضرب بيها محمود ولكن محمود كان الاسرع وضرب وطلقه والسكينه جرحت محمود في جنبه
ودخل احمد واتفاجئ من المنظر وقرب من اخوه وقال له مالك يا محمود والناس اتلمت
وطلبوا البوليس وجاه البوليس واخذ محمود على مستشفى واخذوا الجثتين المشرحه
وفي البيت عرفوا اللي حصل وجريوا على المستشفى ودخلت حياه الاوضه بسرعه وهي بتعيط عامل ايه دلوقتي طمني عليك
رد محمود انا كويس ما فيش حاجه ده جرح سطحي
ردت عليه انت متاكد
وقربت سعاد منه سلامتك يا ابني
رد محمود انا كويس يا حاجه المهم اعمل حسابك يا سيد انت واحمد ان احنا هنبطل في الشغلانه ديت وهنستكفى باللي عندنا
رد سيد واحمد في صوت واحد واحنا معاك على اي حاجه
ردت حياه الحمد لله كده نعيش مرتاحين ونربي ابننا بالحلال فرح محمود
وقال لها انتي بتتكلمي جد
ردت عليه طبعا جد انا حامل والكل فرح وبارك له
تمت
تابعنا وما يفوتك جديد
اختر المنصة اللي تناسبك وتوصلك الفصول أول بأول.
التعليقات (0)
جاري تحميل التعليقات...
لا توجد تعليقات بعد
كن أول من يشارك برأيه!