تحميل رواية «ملاك الليل» PDF
بقلم ملك ابراهيم
جارٍ تجهيز التحميل... برجاء الانتظار
سيظهر زر التحميل خلال 10 ثانية
جارٍ توليد الملف...
التحويل يتم بالكامل داخل متصفحك — لا يُرفع أي شيء للسيرفر.
اختر مجموعة الفصول للتحميل (كل ملف حتى 10 فصول)
عن الرواية
ملاك حسين الحسيني… مش أنا قلت اسمها ملاك؟ هي فعلا ملاك. تعالوا كده نوصفها: شعرها طويل وحرير أسود، بشرتها بيضة بياض الثلج، وشفايفها حمراء حمور الورد، وعيونها عسلي عسل النحل. جميلة أوي وطيبة، بس هي مش بتحب الولد خلاص غير أخوها الكبير اللي سافر وهي عنده 10 سنين، وهي دلوقتي عندها 20 سنة وملهاش حد غير ربنا. مش محجبة بس بتلبس لبس محترم في كلية هندسة. ليل الألفي ظابط شاطر عنده 25 سنة. عانى كتير قوي في حياته لأن أبوه كان شدد عليه جامد، والشد ده خلى ليل معندوش قلب ولا إحساس. حتى بس اللي ها يغير حياته هي...
رواية ملاك الليل الفصل الحادي عشر 11 - بقلم ملك ابراهيم
ليل مسك إيد ملاك بحب وخوف عليها ودخلوا.
اتصدموا من اللي شافوه.
ملاك بصدمة: كريمليل بصدمة: انت بتعمل إيه هنا؟ وإيه علاقتك باللي بيحصل أصلاً؟
كريم: أنا بعمل إيه هنا؟ أنا اللي كلمتك يا ليل بيه وقلت لك تيجي لي. انت ومدام ملاك اللي هي ملاك اللي معايا في الجامعة، بس ما كنتش عايز أوضح لك. وأنا عارف كل حاجة.
ملاك بصدمة: عارف إيه؟ ومين اللي قتل نور؟ انت اللي قتلتها؟
ليل بعصبية وهو بيمسك كريم من هدومه جامد: انت يا حيوان اللي قتلت نور؟ انت اللي قتلت أختي وحرمتني منها ليه؟
كريم بعصبية: مش أنا اللي قتلتها. سماء هي اللي قتلتها.
ملاك كانت واقفة مصدومة جداً من اللي بتسمعه. ومالك راح وقف جنبها.
ليل صدم أكتر لما عرف مين اللي قتل أخته.
ليل بصدمة: بتقول إيه؟ انت كداب يالا! سماء ما تعملش كده. سماء بتحب نور. سماء كانت بتهددني وكانت بتغير، بس ما توصلش بقى للدرجة دي. ما توصلش.
ملاك بصدمة ودموع: إيه؟ ليه؟ ليه يحصل لي كل ده؟ لما أعرف مين اللي قتل نور، يكون حد قريب؟ ده أنا كنت مفكرة شخص بيكره نور. يطلع سماء بنت عمها؟ وإيه السبب بقى؟ تقدر تفهمني؟ ولا أنا مش من حقي أفهم؟ المصيبة اللي لبستها لي وأنا بريئة؟ انتوا خليتوا حياتي جحيم. حسبي الله ونعم الوكيل فيك انت وهي.
كريم: إيه دي يا ملاك؟ وبعدين أنا ما ليش ذنب في اللي حصل. وبصي يا ليل بيه لو انت مش مصدق، أنا هخليك تشوف بعينيك.
ملاك بدموع: مالكش ذنب إزاي؟ تعرف مين اللي قتل نور وتخبي علينا؟ افرض ليل ما كانش عارف إني بريئة، كان زمان حصل لي أكتر من اللي حصل لي. حرام عليك يا أخي! هو أنا عملت لك إيه كده؟ انت والزفتة سماء.
ليل بدموع: سامحيني يا ملاك عشان خاطري. مش عايزك تعيطي. مش عايز أشوف دموعك.
كريم بسرعة: جماعة بقول لكم إيه؟ مش وقت رومانسية. سماء زمانها جاية دلوقتي عشان تشوفوا بعينيكم.
ملاك: طب برضه أنا ما فهمتش. إيه السبب اللي خلاها تقتل نور؟
كريم بسرعة: هقول لكم كل حاجة بس لما تيجي وتشوفوها بعينيكم. بس أبقى اعمل اللي انتوا عايزينه. استخبوا بسرعة عشان جات. أنا سامعة صوت عربيتها.
الكل: تمام.
عند ريم.
ريم بعصبية: انت اتجننتي؟ انت عايزة تعملي إيه؟
كريمان بعصبية: بصي بقى يا ريم، أنا قلت لك سيبي شادي وانت ما بتسمعيش الكلام. يبقى تستحملي نتيجة أفعالك. ولا أنا غلطانة؟
ريم ببرود: قلت لك ما تقدريش تعملي حاجة. وبعدين قلت لك لو انت جدعة فكيني وشوفي أنا هعمل فيك إيه.
كريمان بعصبية: وأنا قلت لك انت اللي جبتيه لنفسك.
كريم بخوف: هتعملي إيه يا مجنونة؟
كريمان بعصبية: هتشوفي دلوقتي.
كريمان مسكت ريم. فكت لها الطرحة جامد ومسكتها من شعرها جامد.
كريمان بعصبية: قلت لك يا ريم هعمل كتير قوي لو ما سمعتيش كلام. بس هو انت فاكرة إن ده بس اللي هيحصل لك؟ تؤ تؤ تؤ. لا ده انتي هتشوفي مني حاجات ما كنتيش تتوقعيها.
ريم بعصبية وخوف: أوعي! سيبيني! انتي زبالة وما تربيتيش. عشان لو كنتي متربية كان رباكي ما كانش سابك كده.
كريمان زقت ريم من شعرها جامد على الأرض وريم اغمى عليها.
كريمان بعصبية: ماشي يا ريم. أنا هوريكي. وبعدين كملت بصوت عالي: انت يا زفت!
صوت: نعم يا هانم.
كريمان بعصبية: فوقي لي البت دي.
صوت: حاضر يا هانم.
في مكان آخر.
ملاك وليل كانوا باصين من بعيد على كريم وسماء.
ليل كان مصدوم صدمة عمر ولما عرف إن سماء هي اللي قتلت نور.
سماء: في إيه يا ابني؟ كلمتني وقلت لي أجي. مصيبة حصلت؟ إيه اللي حصلك؟
كريم ببرود: أولاً أنا كلمتك عشان المصيبة اللي حصلت واللي انتي عارفاها كويس. ثانياً بقى وده الأهم، مش حرام عليكي اللي بتعمليه في ملاك؟
سماء بشر: هي لسه شافت حاجة؟ ده أنا ناوية لها على نية سوداء بس لما أخرج من هنا. وبعدين كملت بعصبية: هو انت كل شوية تفتحني في الموضوع ده؟ إيه؟ مش هننساه؟
كريم: هي دي حاجة تتنسي برضه؟ طب تعالي كده نفتكر.
فلاش باك.
نور بعصبية وهي بتبص لكريم بقرف: انت عيل زبالة يلا! عشان لو انت راجل ما كنتش عملت كده في سماء. بس أنا كلام بيني وبينك كده. أنا هددتها إني هقول لليل عشان تسيبك. بس طبعاً دي حاجة ما تتقلش. لأنه لو عرف طبعاً هيقتلها. بس أنا مش مستعدة أخسر حد في حياتي بسبب واحد زيك. يا خسارة حبي لك يا أخي! ده انت عيل ما تستاهلش حتى واحدة تبص لك. إتففو عليك.
كريم بعصبية وندم: سامحيني يا نور بس غصب عني.
سماء بعصبية: انت مستني إيه؟ ما تخلص! وما تخلصني منها خالص بقى.
نور بصدمة: سماء! انتي إيه اللي جابك هنا؟ وبتعملي إيه؟ ادي ما حرمتيش من اللي القلم اللي اديته لك امبارح؟ واه لسه هقول لليل لما يرجع.
سماء: اه هتقولي لليل؟ لا يا حبيبتي. انتي مش هتلحقي تقولي لي. لأني هقتلك دلوقتي.
نور بصدمة وهي بتشاور على كريم: هتقتليني؟ هتقتلي بنت عمك يا سماء؟ ليه؟ عشان واحد زي ده؟ يا ريته يستاهل! كنت قلت لك. ماشي.
سماء: لا أنا مش هقتلك عشان كريم. أنا خلاص الحوار اللي بيني وبينه وانتهى. هقتلك عشان ما تقوليش لليل. عشان أنا بحبه وهو ليا أنا وبس. انتي فاهمه؟ وما فيش حاجة بيننا هتبوظ. واه ملاك اللي انتي عمالة تحكي لنا عنها، أنا هخليها تكره حياتها. أنا هخلي حياتها جحيم وهلبسها في قتلك برضه. هكون ضربت عصفورين بحجر.
نور بصدمة ودموع: حرام عليكي! أنا ما كنتش أتوقع منك كده. أنا.
وقبل ما تكمل، سكينة جات في بطنها.
سماء بصدمة: مين اللي عملته؟ أنا إيه اللي أنا عملته ده؟ كريم! أنا كنت بهددها. أنا ما كنتش أقصد. أنا كنت بهددها عشان تخافي وما تقوليش لليل. انت هتساعدني في المصيبة دي؟ أنا مش هقع لوحدي.
كريم بصدمة وتفكير: اهدي. اهدي. أنا هتصرف. أنا هكلم البوليس وهقول لهم إن ملاك هي اللي قتلتها. مش انتي كنتي برضه كنتي عايزة تعملي في ملاك أي حاجة؟ أنا هلبسها في المصيبة دي. وأنتي امشي بسرعة.
سماء بصدمة ودموع: حاضر. حاضر. بس انت هتعمل في نور إيه؟
كريم: ما لكيش دعوة انتي. يلا امشي.
سماء: حاضر. حاضر.
نور بوجع ودموع: ااااااه! الحقني! أنا بموت.
كريم بدموع: ما تخافيش. انتي هتبقي كويسة. هتقومي يا نور. هتقومي.
بعد مرور فترة قصيرة من الوقت.
كريم: الـ...
ملاك: الو؟ مين معايا؟
كريم: أنا فاعل خير. صاحبتك عملت حادثة وفي العنوان...
ملاك بخوف: انت بتقول إيه؟ أنا جايه حالاً.
كريم بدموع وندم: أنا بجد بكرهك. بكرهك أكتر. بعد اللي عملتيه ده؟ بقى عملتي كل ده عشان بتحبي ليل؟ طب عملتي كده ليه من الأول؟
صلوا على النبي.
سماء بندم: ما كنتش هعرف. ما كنتش عارفة بعمل إيه. ما كنتش أقصد أقتلها. بس أنا كنت عايزة أخلي ملاك حياتها جحيم بأي طريقة. ما لقيتش غير الطريقة دي. بس ما كنتش أقصد أقتلها.
كريم بضحك: وإيه لازمته الندم دلوقتي؟ هيرجع اللي راح ده. انتي بتحلمي. افرضي كده وفكري معايا. لو ليل عرف الحقيقة هيعمل إيه؟
سماء بعصبية: انت اتجننت؟ انت هتقول له؟
كريم بخبث: لا طبعاً مش هقول له. أنا بس بقول لك.
وكل ده وملاك وليل واقفين مصدومين.
ملاك دخلت جوه في الأوضة وقعدت تعيط بصوت واطي.
ليل بغضب جحيم: وحياة أمي يا سماء الكلب لأندمك على كل اللي عملتيه.
ملاك بدموع: هتعمل إيه؟ كل ده حصل يا بجد؟ أنا ما كنتش متوقعة إن هي...
ليل بعصبية وهو بيطلع المسدس بتاعه: وطلعت هي! أنا هقتلها.
ملاك: استنى يا ليل.
ليل طلع وشاف حاجة محدش يتوقعها. غير إنه عرف الحقيقة. وكمان ملاك طلعت وراه واتصدمت.
رواية ملاك الليل الفصل الثاني عشر 12 - بقلم ملك ابراهيم
ليل طلع وشاف حاجة ما حدش يتوقعها. غير إنه عرف الحقيقة، وكمان ملاك طلعت وراه واتصدمت.
ليل بصدمة شديدة: نور؟
ملاك بصدمة شديدة وهي مش مستوعبة اللي بيحصل: إيه ده؟ أنا مش فاهمة حاجة.
نور بحزن: سامحيني يا ملاك، أنا آسفة إني ثبت لك في حاجات وحشة كتير، بس أحسن حاجة في اللي حصل إنك اتجوزتي ليل.
سماء بصدمة، وبرضه ما كانتش مستوعبة اللي بيحصل: انتي إزاي عايشة؟ أنا قتلتك بإيدي!
نور بضحك على غبائها: حبيبتي، انتي غبية قوي. عارفة ليه؟ لأنك ما أكدتيش. كريم أنقذني، بس انتي بصراحة طلعتي غبية.
ملاك بصدمة: طب إزاي؟ إزاي؟ والجثة اللي أنا رحت شفتها دي كانت إيه؟
كريم: أنا هحكيلكم على كل حاجة.
**فلاش باك**
كريم بدموع: ما تخافيش يا نور، انتي هتقومي وتبقي كويسة.
نور بوجع: آآآه.
كريم بدموع: ما تخافيش، أنا هنقذك.
كريم شال نور بسرعة ووداها على المستشفى.
كريم بخوف وقلق: خير يا دكتور، عاملة إيه دلوقتي؟
الدكتور: الحمد لله، عدت مرحلة الخطر. هي دلوقتي في أوضة عادية، تقدر تدخل تطمن عليها.
كريم بسرعة: تمام، ماشي يا دكتور. شكراً. أنا داخل.
كريم بدموع: نور، انتي كويسة؟
نور بوجع: آه، الحمد لله أحسن شوية. بس انت هتعمل إيه؟
كريم: ما تشغليش بالك، أنا هتصرف.
نور بتفكير: أنا عندي خطة، بس للأسف اللي هتتأذي فيها هي ملاك. بس يا رب ما يحصلش حاجة عشان أعرف أنتقم من سماء الكلب دي على اللي عملته.
كريم: إيه هي الخطة؟
نور: انت هتكلم ملاك وتقول لها إن أنا عملت حادثة وفي العنوان كذا، وشوف أي واحدة شبهي تخليها تعمل ميتة. أو أقول لك، ممكن أنا أعمل.
كريم: طب وايه لازمته كده؟
نور: اسمع اللي بقولك عليه، عشان بعدها هعرف إزاي أنتقم من سماء.
كريم: تمام.
نور وكريم بعد ما خرجوا من المستشفى.
نور: يلا يا كريم، انت مستني إيه؟ كلمها.
كريم: تمام، بس انتي متأكدة من اللي إحنا هنعمله ده؟
نور: أيوه متأكدة. يلا، بس بسرعة قبل ما حد يشوفنا.
كريم: ماشي.
كريم: الو.
ملاك: الو؟ مين معايا؟
كريم: أنا فاعل خير. صاحبتك عملت حادثة وفي العنوان....
ملاك بخوف: انت بتقول إيه؟ أنا جاية حالاً.
كريم: اهو يا نور، كلمتها. إيه الجزء التاني من الخطة؟
نور: إننا نشوف أي واحدة شبهي تعمل الدور ده.
كريم: تمام، أنا عرفت هعمل إيه.
**باك**
كريم: بس لقيت واحدة شبه نور قوي، فقلت لها تعمل كده.
ملاك: ليه يا نور تعملي كده ليه؟ أنا بجد حياتي كانت جحيم. ليه تعملي كده؟
نور بندم: أنا لو ما كنتش بحبك ما كنتش عملت كده. أنا كنت عايزة تتجوزي ليل، بس ما كنتش أعرف إنك هتتأذي بسببي. أنا آسفة يا ملاك.
سماء بعصبية شديدة وهي بتحط المسدس على راس ملاك: أه يا ولاد الكلب، بقى انتوا تعملوا كل ده؟ بس لا، أنا مش هروح لوحدي. أنا هقتلها لك يا ليلي قدام عينك دلوقتي.
ليل بعصبية: انتي مجنونة؟ انتي عايزة تعملي إيه تاني؟ ده انتي تحمدي ربنا أصلاً إن أنا لسه ما عملتلكيش حاجة على اللي انتي عملتيه. ده انتي هتشوفي مني أيام سوداء يا سماء.
نور بعصبية: انتي إيه يا شيخة؟ انتي ما بتندمييش على اللي بتعمليه؟ ما تسيبيها في حالها بقى. مش كفاية اللي حصل لها بسببك وبسبب تفكيرك. عايزة إيه تاني؟ ولا كمان كنتي عايزة تقتليني؟ لا، حلوة بس الحمد لله إن كريم أنقذني في الوقت المناسب. لكن انتي هتترمي في السجن رمية الكلاب. ما حدش هيعبرك.
ملاك بعصبية بتحاول تقاوم بس ما عرفتش: انتي إيه يا شيخة؟ حرام عليكي. ما تسيبيني بقى. انتي عايزة مني إيه تاني؟ مش كفاية اللي حصل لي بسببك.
سماء بعصبية وهي بتتك على المسدس: أنا قلت هخلي حياتي جحيم، واخلي حياتك انت كمان يا ليل جحيم. مدام هروح يبقى مش هروح لوحدي. هقتلها لك دلوقتي حالا قدام عينك.
وقبل ما تتكي على المسدس، مالك ضربها على دماغها بعصاية. وقعت أغمى عليها. وملاك جريت على ليل حضنته وهي خايفة ومرعوبة.
مالك بعصبية لـ سماء: الأختي، الأختي. اللي ييجي ناحية أختي، ادي له بالجزمة اللي في رجلي. مش هتفرق معايا.
ليل بحنية مفرطة وهو بيحضن ملاك وبيطبطب عليها: حبيبتي، انتي كويسة؟ حصل لك حاجة؟ ما تخافيش، أنا معاك.
ملاك بدموع: أنا عايزة أمشي من هنا. اطلب البوليس.
وقبل ما تكمل، البوليس دخل ومعاهم حسن وريتاج.
ليل باستغراب: إيه ده؟ حسن، هو انت عرفت مكاننا إزاي؟
ريتاج جريت على نور وملاك وكانت مصدومة جداً عشان شافت نور.
ريتاج بصدمة شديدة: ملاك، هو اللي أنا شايفه ده بجد؟
ملاك وهي بتمسح دموعها: أيوه يا ريتاج، نور عايشة.
ريتاج بصدمة: عايشة؟ إزاي؟
نور: لما نخرج من هنا هحكيلك كل حاجة.
الظابط للعسكري وهو بيشاور على كريم: هاتوا الواد ده.
نور بسرعة: لا لا، هو معانا. هو كان بيساعدنا. هو معانا، مش ضدنا.
الظابط: تمام، سيبوه.
كريم: بجد مش عارفة أشكرك إزاي يا نور.
نور: ما تشكرنيش. أنا عملت كده عشان انت ساعدتني. ما سبتنيش. أنا استجدعت معاك زي ما انت استجدعت معايا.
لأول مرة في حياته، مالك وهو بيبص للملاك اللي كانت نايمة في حضن ليل، أو بمعنى أصح، كان أغمى عليها.
مالك: ليل، حرك ملاك كده. أنا حاسس إن هي مش بتتحرك.
ليل بخوف على ملاك: ملاك؟ ملاك؟
ملاك أغمى عليها.
مالك بخوف: انت مستني إيه؟ يلا بسرعة نوديها على المستشفى. وانتوا كمان يلا.
الكل: ماشي، يلا.
كلهم راحوا على المستشفى عشان يطمنوا على ملاك. والبوليس خد سماء على المستشفى وكانوا حاطين عليها حراسة مشددة لحد ما تفوق وياخدوها على السجن.
في مكان آخر، عند ريم.
ريم صحيت مفزوعة عشان الراجل اللي رش عليها مية.
ريم بخضة: إيه؟ في إيه؟
كريمان ببرود: إيه يا حبيبتي، انتي لسه فاكرة تفوقي؟ ها؟ هتسيبي شادي، ولا هخليكي تسيبيه غصب عنك.
ريم بعصبية وثقة: قلت لك، ده بعدك. أنا مش هسيب شادي. وقلت لك اعملي اللي تعمليه. أنا مش خايفة منك.
كريمان بعصبية: بقى كده؟ شوف شغلك يا رجالة.
ريم بخوف: انتوا هتعملوا إيه؟
وقبل ما حد يعمل أي حاجة، البوليس دخل وكان شادي معاه.
ريم بصريخ ودموع: الحقني يا شادي، الحقني.
وشادي جري على ريم فكها ولبسها جاكيت.
شادي خوف على ريم وهو بيحضنها: ما تخافيش، أنا معاكي ومش هسيبك. وبعدين سابها ونزل في الرجالة ضرب اللي كانوا مع كريمان.
الظابط وهو بيحوش شادي: كفاية يا شادي بيه. إحنا هنعمل معاهم الواجب والزيادة في القسم.
شادي بعصبية: أوعوا، سيبوني.
ريم بدموع: كفاية يا شادي، خلاص. عشان خاطرك كفاية.
شادي بحنية وحب بيحضن ريم: حاضر يا حبيبتي، عشان خاطرك انت بس. يلا عشان نروح، واهدي ومش عايزك تفكري في اللي حصل.
ريم بدموع: حاضر.
شادي خد ريم وصلها البيت وحكى لعمها على كل اللي حصل. أما بقى كريمان والرجالة اللي كانوا معاها، فالشرطة قبضت عليهم. هم في طريقهم للسجن.
في المستشفى.
ليل ومالك وكلهم جريوا على الدكتور أول ما خرج.
ليل ومالك: خير يا دكتور، ملاك مالها؟
الدكتور: خير، ما تقلقوش. مدام ملاك حامل، والإغماء ده طبيعي بالنسبة لها. لأنها لسه في أوائل شهور الحمل. بس أهم حاجة ما تتحركش كتير وتنام على ضهرها وتتابع معايا عشان الحمل يبقى كويس. بس عشان كمان هي عندها أنيميا، ولازم تلتزم على فيتامينات. أنا هكتبها لها.
أحم، طبعاً بتقولوا ملاك حامل إزاي؟ لما ليل ضربها بلاش حزام في ليلة دي حصل اللي حصل، وملاك حملت في الوقت ده.
ليل بفرحة وصدمة: حاضر يا دكتور. هي فاقت دلوقتي؟
الدكتور: آه، تقدروا تدخلوا وتطمنوا عليها، بس بلاش كلام كتير ولا حد يزعلها، عشان ده غلط عليها.
الكل: تمام يا دكتور.
ليل بفرحة: حمد لله على سلامتك يا أحلى حاجة في حياتي.
ملاك: الله يسلمك. هو أنا إيه اللي حصل لي؟
نور وريتاج مع بعض: لا، حاجة بسيطة جداً وهتفرحك.
حسن بفرحة: أيوه، حاجة بسيطة. وكمان في خبر كمان بعد الخبر ده هيبسطكم جداً.
ملاك بعدم فهم: ما تقولوا يا جماعة، في إيه؟ هو أنا حصل لي حاجة وحشة؟
ريتاج ونور: لا، دي حاجة حلوة. قلنا لك.
ليل بفرحة: انتي حامل يا روحي.
ملاك بصدمة: إيه؟
ريتاج: أيوه يا حبيبتي، زي ما سمعتي. ألف مبروك.
نور بفرحة: هبقى عمتو الحربوقة أخيراً.
ليل بفرحة وهزار: مش وقت غلاسه أمك يا أختي.
نور بهزار: ما تحترم نفسك شوية يا ليل. ده انت هتبقى بابا، يعني أو بابي. هههههههه.
ملاك بفرحة عينيها دمعت بس كانت مصدومة: بجد يا جماعة ولا انتوا بتهزروا؟
ليل: أيوه يا حبيبتي، بجد.
ملاك: بس أنا لسه صغيرة. بس أنا فرحانة.
ليل: ما تخافيش يا حبيبتي، طول فترة حملك أنا هلتزم معاكي وهساعدك.
ملاك بفرحة: ماشي.
ريتاج ونور: لولولولولولولولولولولو.
ملاك بهزار: خلاص يا هبل، في إيه.
كريم لـ نور: بحبك.
نور بكسوف: أنا ماليش دعوة بالموضوع ده. عندك ليل اهو، اتكلم معاه.
ليل: وأنا موافق. بس لو زعلتها حسابك معايا هيكون عسير قوي يا كريم.
كريم بفرحة: لا، ما تقلقش. هشيلها في عيوني.
حسن: بالمناسبة السعيدة دي، يا جدعان، أنا كتب كتابي أنا وريتاج كمان شهر.
الكل: ألف مبروك، ربنا يتمم لكم بخير.
ريتاج: يارب.
بعد مرور تسع شهور. وشادي وريم نزلوا مصر وقعدوا في فيلا جنب ملاك وليل. واتجوزوا.
في بيت ليل.
كانوا بالليل وملاك وليل كانوا نايمين.
ملاك بوجع: آآآه، ليل الحقني. أنا باين بولد.
ليل بنوم: ملاك، بطلي هزار. انت كل مرة تقولي كده وفي الآخر بتهزري. نامي بقى.
ملاك بصريخ ووجع: آآآآه.
ليل بخضة: في إيه؟ مالك؟ انت بتتكلمي بجد؟
ملاك بوجع: انت شايف إيه؟ الحقني.
سعاد وهدير سمعوا صوت ملاك طلعوا جارين في بيت ليل.
سعاد بخضة: في إيه؟ مالك يا ملاك يا بنتي؟ بس صوتي كده.
ملاك بصريخ: بولد، بولد. الحقوني.
هدير: طب ما تيلا نروح المستشفى بسرعة.
ليل بسرعة: يلا.
وكلهم راحوا على المستشفى.
ملاك بصريخ ووجع وهي داخلة تولد: كلم مالك يا ليل. خليه ييجي. يكلمه. خليهم كلهم ييجي.
ليل بخوف: حاضر.
وملاك دخلت تولد. وليل كان واقف عمال يقرأ قرآن ويدعي للملاك إن ربنا يقومها بالسلامة. وكلم شادي وريم ومالك ونور وكريم.
ملحوظة صغيرة: أه صح، نور وكريم اتجوزوا. وكمان حسن وريتاج اتجوزوا. بس مالك لسه. 🌚
مالك بخوف: ملاك عاملة إيه دلوقتي يا ليل؟
ليل بخوف: صدق الله العظيم. ما تقلقش، إن شاء الله ربنا يستره.
مالك: يارب.
ريتاج بخوف: إن شاء الله ربنا يقومها بالسلامة.
نور بخوف: يا رب.
وبعد مرور الوقت، أخيراً الدكتورة خرجت وفي إيدها بيبي صغير.
الدكتورة: ألف مبروك، بنوتة زي القمر. والمدام دلوقتي زي الفل. تقدري تدخلوا تطمنوا عليها.
الكل بفرحة: تمام.
ليل بفرحة: ألف ألف مبروك يا روحي.
ملاك بفرحة: الله يبارك فيك. ممكن أشيل بنوتي حبيبتي؟
ليل وهو بيدي البنت للملاك: خدي يا حبيبتي.
نور بهزار: لا والله، مش وقت رومانسية. أنا فرحانة قوي إن أنا بقيت عمتو الحربوقة.
ريتاج بضحك: يا بنت اسكتي. وأنا بقيت طنط.
مالك بهزار: وأنا بقعد عمو. عقبال ما بابا يا رب.
حسن بغمز: إن شاء الله يا عم، قريب.
كريم بهزار: ما تبطلوا شوية بقى يا جدعان. ده ملاك حتى لسه والده.
ليل: والنبي يا ابني، قول لهم. لاحسن أنا زهقت منهم.
سعاد بفرحة: ألف ألف مبروك يا بنتي.
ملاك بفرحة: الله يبارك فيك.
هدير بفرحة: هتسميها إيه يا حبيبتي؟
ملاك وهي بتبص لـ ليل: أنا. قولي لها نختار الاسم.
ليل: إيه رأيك نبدأ بحرف الميم؟
ملاك: اوكي. رأيك في ملك؟
ليل بفرحة: جميل يا روحي.
ريتاج ونور وريم: ألف ألف مبروك.
ملاك: ما قلنا الله يبارك فيكم.
مالك: ممكن أشيل حبيبة عمو ملوك؟
ملاك بفرحة: أه يا حبيبي، طبعاً.
نور بغيظ وهزار: اشمعنا أنا يعني؟ ولا أنا عشان عمتو الحربوقة؟
ريتاج: يا بنت بطلي. حسن البنت تقول لك يا حربوقة لما تكبر.
ملاك: لا طبعاً، ما تقدرش. ملوكة هتطلع قمر زي مامتها وزي باباها كمان.
ليل بفرحة وحب: حبيبتي، ربنا يخليكي ليا يا رب.
ملاك بفرحة وحب: ويخليك ليا يا قلبي.
الكل ما عدا سعاد وهدير: إيه الرومانسية بتاعتكم الأوفر دي؟
مالك: يا جدعان، راعوا إن في حد هنا لسه ما اتجوزش.
شادي: وانت إيه اللي منعك يا أخويا؟
مالك: ما أعرفش والله. لسه ما لقيتش.
ريم: إن شاء الله تلاقي قريب. وربنا يخلي لك ملوكة يا ملاك.
ملاك بابتسامة: يا رب.
الفتاة: أسفة، معلش. دخلت الأوضة غلط.
مالك بصدمة وفرحة: إيه ده؟ انتي مش انتي اللي سألتيني؟
ليسا: أيوه أنا. حضرتك عرفتني منين؟ أه، حضرتك مالك الحسيني.
حسن للولد بصوت واطي: هي دي حبيبة القلب. مالك شافها في المطار عجبتهم.
مالك بحب: تتجوزيني أنا بقى؟ أنا لي كتير أوي بدور عليكي.
ليسا بفرحة وكسوف: بس انت ما تعرفنيش. هو أنا ما عنديش مانع. بس تروح تكلم بابايا.
مالك: يا سلام، من عندي قبل العين دي. بحبك.
ليسا بكسوف: وأنا كمان.
الكل قاعد يضحكوا لحد ما جه يوم السبوع بتاع ملك.
سعاد بفرحة: يلا، سمي الله يا ملاك وابدئي.
ملاك بفرحة: بسم الله. الأولى بسم الله. والثانية بسم الله.
سعاد وهدير هم بيدقوا الهون: اسمعي كلام تيتا سعاد وتيتا هدير. واسمعي كلام ماما وبابا يا بت.
الولاد: الله! هو إحنا مالناش نفس ولا إيه؟
البنات: أيوه، وإحنا كمان. الله.
سعاد وهدير: طيب، ماشي. ما تزعلوش.
سعاد: اسمعي الكلام عمتك نور، واسمعي كلام عمك مالك، واسمعي كلام عمك حسن، واسمعي كلام عمك شادي. واسمعي كلام طنط ريم، واسمعي كلام طنط ريتاج، واسمعي كلام طنط ليسا.
ملاك وليل كانوا شايلين ملك وكانوا فرحانين جداً.
ليل بعشق: بعشقك يا ملاك.
ملاك حب وعشق: وأنا بعشقك يا ليل.